تأثیر آموزش بازی های رایانه ای بر عملکرد حافظه بینایی دانش آموزان نارساخوان

نویسندگان

  • مرادی, علیرضا دانشگاه تربیت معلم
  • پاکت چی, ریحانه دانشگاه تربیت معلم
  • یاریاری, فریدون دانشگاه تربیت معلم
چکیده مقاله:

  In the current research, the effects of teaching computer games over the performance of visual memory of dyslexic students have been studied. At first, the available games were identified and, then, among them, one game which was at the same level of students’ academic and cultural levels was selected. To analyze the effect of this game, 20 individuals suffering from dyslexia (10 in an experimental group and 10 in a control group) were selected among the students at the elementary level in the city of Tehran as accessible samples based on age, intelligence and the visual memory test. Then, intervention was administered through teaching by using computer games in the experimental group. By using the Andre Ray and Kim visual memory test karad, and in the manner of Pre-test and after-test pseudo-experimental plan with the control group, the effects of computer games have been studied and the results have been analyzed with the method of Covariance Analytical Statistics. The analysis of the results indicated that the computer games have a meaningful positive effect on the dyslexic students.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تأثیر آموزش بازی های رایانه ای بر عملکرد حافظه بینایی دانش آموزان دچار اختلال یادگیری « نارساخوانی »

هدف: در پژوهش حاضر، تأثیر آموزش بازی های رایانه ای بر عملکرد حافظه بینایی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری نارساخوانی مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدا بازی های موجود مورد شناسایی قرار گرفتند و سپس از بین آن ها یک بازی که با فرهنگ و سطح تحصیلی دانش آموزان همخوان بود، انتخاب شد. نمونه: جهت بررسی تأثیر این بازی، تعداد 20 نفر آزمودنی نارساخوان (10 نفر در گروه آزمایش و 10 نفر در گروه کنترل) از دا...

15 صفحه اول

تأثیر بازی های رایانه ای بر خلاقیت و رابطه آن با سازگاری روانی دانش آموزان

چکیده هدف اساسی این پژوهش تأثیر بازی های رایانه ای بر خلاقیت و رابطه آن با سازگاری روانی دانش آموزان می باشد. جامعة پژوهش شامل کلیة 140 نفر دانش آموز دختر سال سوم دبستان بود که در کلاس های تابستانی شهر سیرجان شرکت می کردند. با استفاده از روش سرشماری تعداد 136 نفر به پرسش نامه ها پاسخ دادند و به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسش نامه سازگاری دانش آموزان  ابتدایی و آزمون خلاقیت تو...

متن کامل

بازی های رایانه ای و نقش آن در آموزش و یادگیری دانش آموزان کم توان ذهنی

Mental retardation is a term used for those students who have fundamental limitations in the social and communicational skills and mental operation. These limitations result in the mentally retarded students to learn educational materials late. Therefore, these student’s schools face problems such as learning difficulties. Also, these students are, usually, known as having the lack of enough mo...

متن کامل

اثربخشی آموزش راهبردهای حافظه ی فعال بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای حافظ هی فعال بر بهبود عملکرد خواندندانش آموزان نارساخوان است. در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون- پس آزمونبا گروه کنترل استفاده شده است. برای این هدف 30 دانشآموز نارساخوان پایه ی سوم و چهارم ابتدایی بهشیوه ی نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای، انتخاب شده و به روش تصادفی در گروههای آزمایش وکنترل گمارده شدند ( 15 دانشآموز در گروه آزمایش و 15 ...

متن کامل

اثر بخشی آموزش حافظه کاری بر کاهش مشکلات خواندن و بهبود حافظه کاری دانش آموزان نارساخوان

Background: The purpose of this study is to determine the effectiveness of working memory training on decreasing reading problems and increase of working memory of dyslexic children. This is a quasi- experimental study with a pretest/post-test experimental and without control group. The sample consisted of 15 girl students with dyslexia that selected based on research recognition criteria among...

متن کامل

تاثیر آموزش توجه بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان

هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش توجه بر بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان نارساخوان بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 30 نفر از دانش‌آموزان که تشخیص نارساخوانی و نقص توجه در شهرستان پاوه با توجه به نمونه گیری در دسترس با استفاده از آزمون نارساخونی و آزمون توجه تولوز- پیرون انتخاب و سپس به طور تصادفی، 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 6  شماره 119

صفحات  30- 38

تاریخ انتشار 2013-09

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023